Rehabilitacja Bielsko-Biała

Profesjonalna rehabilitacja w Twoim domu

Zadzwoń i umów się na wizytę już teraz !

Tel. 698 838 831

Pamiętaj! Zdrowie masz tylko jedno !

O NAS MASAŻE METODY LECZENIA DYPLOMY CENNIK KONTAKT

Rehabilitacja w domu pacjenta na terenie Bielska i okolic

Umawianie wizyt i konsultacje:

mgr Robert Gańczarczyk

Tel. 698 838 831

Polecamy:

STOLARSTWO

FOTOGRAFIA ŚLUBNA

SKLEP TURYSTYCZNY

Metoda McKenzie

Metoda McKenziego powstała w trakcie pracy nowozelandzkiego fizjoterapeuty Robina McKenzie.

Odkrył on, że pacjenci z bólami kregosłupa odczuwają natychmiastową ulgę po wykonaniu serii specyficznych ruchów, a w niektórych przypadkach również po przyjęciu pewnych statycznych pozycji ciała.

Zjawisko wycofywania i pojawiania się objawów związane jest z właściwym bądź niewłaściwym przemieszczaniem się jądra miażdżystego. Jego przemieszczanie się może być wywołane poprzez określone ruchy powtarzalne lub pozycje statyczne, gdy zachowana jest ciągłość zewnętrznej ściany pierścienia włóknistego, a więc gdy nie uległ uszkodzeniu system hydrostatyczny dysku.

Należy tutaj podkreślić, że to właśnie krążek międzykręgowy jest wg dzisiejszej wiedzy głównym generatorem bólu ( wg Jurgena Kraemera 92.8% zespołów bólowych kręgosłupa jest dyskopochodnych ) i umiejętne rozpoznanie kliniczne z precyzyjnym określeniem typu uszkodzenia jest podstawą skutecznej terapii przyczynowej. W terapii metodą McKenziego posługujemy się szeroką gamą czynników czysto mechanicznych. Od tych generowanych siłami samego pacjenta (indywidualnie dobrany program ćwiczeń zależnie od rodzaju zespołu bólowego oraz od etapu leczenia) do rozmaitych procedur czysto manualnych, a więc mobilizacji i wyjątkowo rzadko manipulacji, zawsze według zasady stopniowania.

Nadrzędnym jednak celem metody jest zabezpieczenie przed nawrotami realizowane poprzez szczegółową edukację pacjenta oraz poprzez wyzwolenie w pacjencie akceptacji przejęcia odpowiedzialności za leczenie na niego samego.

Korzyści wynikające z leczenia ta metodą to:

-Wysoki poziom bezpieczeństwa metody.

-Precyzyjna diagnostyka dająca możliwość szybkiej selekcji pacjentów na tych, których ból ma tło mechaniczne i tych których podejrzewamy o tło niemechaniczne.

-Indywidualne podejście do terapii zależne od rodzaju zespołu bólowego oparte w pierwszej kolejności na odpowiednio dobranym ćwiczeniu ( nie zestaw ćwiczeń równy dla wszystkich ).

-Zmniejszenie ilości drogich badań diagnostycznych.

-Zmniejszenie ilości nawrotów choroby.

Więcej na: www.mckenzie.pl

Metoda Mulligan

Brian Mulligan jest nowozelandzkim fizjoterapeutą, który stworzył specjalistyczną metodę diagnostyczno – terapeutyczną.

Mulligan uważa, że zmiany w obrębie segmentu ruchowego powstałe w wyniku urazu czy przyjmowania nieprawidłowych pozycji mogą powodować ograniczenia ruchu i ból w czasie jego wykonywania. Zaburzenia w mechanice poszczególnych elementów segmentu ruchowego mogą wpływać na siebie wzajemnie, ale ich analiza powinna odbywać się w odniesieniu do całego segmentu ruchowego.

Praktyczne zastosowanie metody Briana Mulligana daje możliwości leczenia przyczyn, a nie znoszenia (znieczulania) tylko objawów dysfunkcji w obrębie stawów obwodowych oraz kręgosłupa. Są również techniki przeciwdziałające bólowi głowy, a także mobilizacyjne techniki kręgosłupowe połączone z aktywnym ruchem kończyn, techniki z zastosowaniem pasów stabilizacyjnych.

Terapia ta wyposaża pacjenta w niezbędne informacje dotyczące postępowania w okresie zaostrzenia choroby, wykonywania czynności dnia codziennego w sposób nie prowokujący wystąpienia objawów. Przygotowują do profilaktyki nawrotów choroby oraz przejęcia części odpowiedzialności za proces leczenia.

Brian Mulligan opracował, a następnie opublikował zasady stosowania takich technik jak "NAGs", "SNAGs", "odwrotne NAGs" oraz mobilizacje MWMs. Są to techniki mobilizacji stawowej połączonej z ruchem działające bezpośrednio na stawy, a pośrednio na układ nerwowo-mięśniowy. Atutem koncepcji Mulligana jest bezbolesność wykonywania terapii, co zapewnia komfort i bezpieczeństwo zarówno pacjenta jak i terapeuty.

Nowatorskie podejście polega m.in. na połączeniu ruchu biernego wykonywanego przez terapeutę i ruchu czynnego wykonywanego przez pacjenta z dociskiem na końcu zakresu ruchu. Pacjent nie jest biernie poddawany terapii, lecz aktywnie w niej uczestniczy.

Wyjątkowość tej metody polega również na stosowaniu pozycji funkcjonalnego obciążenia ciężarem ciała bez uzyskiwania chwilowego odciążenia, co występuje w innych metodach manualnych i zwykle łagodzi objawy lecz po zaprzestaniu tegoż odciążenia dolegliwości na nowo powracają.

Metoda Mulligana zakłada:

-Całkowitą bezbolesność podczas stosowania technik.

-Funkcjonalne obciążenie powierzchni stawowych siłą grawitacji.

-Łączenie ruchu biernego, mobilizacyjnego w płaszczyźnie powierzchni stawowych z czynnym ruchem kątowym w tym samym stawie.

Stosowanie docisku na końcu zakresu bezbolesnego ruchu w celu jego zwiększenia i poprawy funkcji.

-Wykonanie odpowiedniej liczby powtórzeń wyżej wymienionej procedury terapeutycznej.

-Polecenie "zadania domowego" dla pacjenta, polegającego na wykonywaniu indywidualnie dobranych ćwiczeń.

Więcej na: www.mulliganconcept.pl